Omdat we als Droomhuis Italië
heel erg de mening zijn toegedaan dat je een kasteel ook wel kunt beschouwen
als een soort van droomhuis zijn we bijzonder blij met het jaarlijks initiatief
van de regio Piemonte om van april tot oktober kastelen en adellijke huizen
voor het publiek toegankelijk te maken. Dat heet Castelli Aperti (Open kastelen), en voor je het weet ben je in
staat om bijvoorbeeld op 22 juni, 3 augustus of 7 september de drempel van een
normaal niet toegankelijk huis te overschrijden.
In
dat kader bezoeken we op 20 juli in de middag het kasteel van Monastero
Bormida. Dat levert meteen een fraaie combinatie met het feit dat in hetzelfde
kasteel (in hoofdletters) de tentoonstelling IL MONFERRATO 500 ANNI
DI ARTE: GRANDI ARTISTI IN UN PICCOLO STATO wordt gehuisvest. De Monferrato is
weliswaar klein, maar zeker niet van de straat. En Monastero Bormida zal dat
bewijzen!
De
rondleiding begint op het plein voor de hoofdingang. Dat is ook op gewone dagen
vrij toegankelijk gebied, maar je moet ergens beginnen en een kniesoor die
daarop let. Bovendien vindt er een sponsorachtig evenement van het plaatselijke
Rode Kruis plaats, waarbij genummerde jongens en meisjes ijverig heen en weer
rennen.
We beginnen vervolgens aan een uitgebreide rondleiding rond de
buitenkant en doen daarbij grote hoeveelheden historische kennis op. Het
kasteel was oorspronkelijk een abdij (wie had dat nou gedacht in een plaatsje
dat Monastero heet!) en werd pas later in een kasteel omgetoverd. Eerst een
fort met heel kleine raampjes en daarna met toenemend woongemak en beter glas. En
de bijna losstaande toren was oorspronkelijk de toren van de abdijkerk. En die
boog die toren en kasteel verbindt is het laatste restant van die kerk. En zo
hobbelen we in 360⁰
de façade af. En maken we voor de gelegenheid tevens een uitstapje naar de
bijzijnde romaanse brug over de Bormida. Wisten we dat het kapelletje middenop oorspronkelijk een tolhuisje was? Die smalle, hoge brug kennen we
overigens al. Het is immers een van onze guilty
pleasures om daar per auto overheen te rijden in de hoop tegenliggers tegen
te komen voor het spelletje Wie moet er
achteruit?
![]() |
Pionnen in een schaakspel |
Na drie kwartier hebben we het volledige rondje gemaakt en staan we weer
voor de hoofdingang. Nog steeds weet onze gids op meesterlijke wijze het
ogenblik uit te stellen dat we naar binnen mogen. We voelen ons pionnen in een
onbegrepen schaakspel. Dan eindelijk worden we de binnenplaats opgeleid waar we
geconfronteerd worden met een mooie collectie Ikea-waxinelichtlampjes van het
type ROTERA (Lanterna per
candeline, nero). Laat een verrassende
eclectische mix van oud en nieuw maar aan de Italianen over! Die trouwens €4,95
per lampje betalen, terwijl we ze in Nederland voor €2,95 mee naar huis mogen
nemen.
![]() |
Clean desk |
Maar
zand daarover. Eindelijk zijn we na 55 minuten de drempel overgestoken en
blijkt het Castello deels in gebruik als gemeentehuis. Een unieke mogelijkheid
om de balie van de burgerlijke stand
eens vanuit een ander perspectief te savoureren. En een kijkje achter de
schermen te nemen. En de effecten van de Piemontese clean desk policy te bewonderen.
En met eigen ogen te aanschouwen
dat zelfs een kleine plattelandsgemeente als Bormida tussen de gemengde
berichten en het politiek sociaal geneuzel nauw betrokken is bij het
meeslepende Europese Leonardo-project.
De Franse adelaar op het plafond van de
raadzaal bewijst hierbij trouwens dat ook twee eeuwen geleden Monastero al
onderdeel was van het complexe pan-Europese raderwerk.
Diep
onder de indruk beginnen we daarna op de zolderverdieping van het kasteel,
onder spreekwoordelijke hanenbalken, aan de tentoonstelling. Kunstwerken van de
late middeleeuwen tot en met de moderne tijd worden smaakvol aan ons
gepresenteerd.
Vurig feminisme bijvoorbeeld in de vorm van het beeldhouwwerk Donna Mediterranea van de in Nizza
Monferrato geboren Claudia Formica. En dat al omstreeks 1933, in het midden van
de fascistische era, met Mussolini om de hoek. De geamputeerde armen! De
hautaine blik vol verachting! Het niets om het lijf! Echt een statement van
jewelste.
Dan hebben mannen, zo blijkt uit een suffig schilderijtje dat ook tot
de tentoonstelling is toegelaten, het toch al eeuwenlang een stuk
gemakkelijker. Die mogen tenminste hun armen en kleren be- en aanhouden om zich
contemplatief te bekreunen over vanitate
en memento mori.
Verkwikt staan we een
half uurtje later weer buiten. Het bijzonder aardse en fysieke beklimmen van de
voormalige kerktoren blijkt een mooie opmaat voor een ijsje bij de bar-gelateria twee straten verderop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten