Het is een ontegenzeggelijk feit dat Italiaanse
wegbegeleiders erg hechten aan het getal drie (3). Drie behoort nog tot het
domein van de suggestiviteit, van kwalitatieve duiding van omvang, lengte of
volgordelijkheid (een, twee, drie, klaar) zonder de koele redelijkheid van het
exacte getal. Drie geeft indicatie en gevoel zonder de dringende impuls om naar
het meetlint te grijpen.
Zoals bekend geven verkeersborden vaak een indicatie van een
bijzondere gesteldheid. Een sierlijk springend hert bevroren in een
waarschuwende driehoek. We voelen wat het aanduidt: de kans dat bij het
berijden van het na het bord volgende weggedeelte het elegant springend
zoogdier met een plof op de motorkap belandt en aldus aanzienlijke schade
aanricht, dan wel ongelukken veroorzaakt.
Meteen dringt de vraag zich op hoe lang wij op onze hoede
moeten zijn voor dergelijk ongerief. Ondanks het feit dat het gedrag van de
Italiaanse bambi's maar moeilijk voorspelbaar is wensen we een vorm van
geruststelling. Met fijn gevoel voor psychologie vertelt het onderbord er dan
bij dat deze specifieke situatie van noodzakelijke alertheid een drietal
kilometers zal duren. Nu weten we waar we aan toe zijn.
Soortgelijke vormen van Beruhigung treden ook op in de
situaties waarin sprake is van bovengemiddelde bochtigheid, dan wel van hobbels
of vergelijkbare niet optimale asfaltkwaliteit. Ook in deze gevallen is sprake
van situaties van attentie die drie kilometer duren. Om tegemoet te komen aan
de spanningsboog van de gemiddelde automobilist wordt de melding overigens na
gemiddeld een kilometer herhaald. Maar ook hierbij wordt consistent gemeld dat
de situatie zich de komende drie kilometers zal voordoen. U snapt het bedoelde
effect: het gaat niet om het verschaffen van exacte informatie, maar om het
overbrengen van urgentie. Wij wegberijders dienen in de juiste state-of-mind
te worden gebracht.
Dat alles aan maat gebonden is bewijst wel het feit
dat zelfs bij waarschuwingsborden waarbij sprake is van tuimelende rotspartijen
(caduta massi) het onderbord met de drie kilometers aanwezig is. Hier
zien we dat zelfs bij een clash aan prioriteiten het metrische aspect een grote
invloed heeft. Drie kilometer kans op een rotsblok op jouw voertuig is weliswaar
erg veel voor de mentale weerbaarheid van de gemiddelde automobilist
(hartfalen, doorrijfobie), maar de kans dat het rotsblok valt terwijl de
argeloze rijder in zijn geest al was teruggekeerd naar een staat van vrij
ademhalen en luchthartigheid moet hoe dan ook vermeden worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten