maandag 11 december 2017

Babbo Natale



Omdat Italië tegenwoordig een knap modern land is juicht de Repubblica van 9 december over het feit dat dit jaar de online aankopen voor kerstmis weer eens behoorlijk zijn gestegen. Over de gehele linie gaan de uitgaven de hoogte in, en daarmee bezet Italië, in uitgavenbereidheid, dit jaar de derde plaats in Europa. Alsof ook hier sprake kan zijn van een spannende wedstrijd.

Op de plaatsen  één en twee staan overigens Spanje en Engeland en daar hoeven we ons (in het kader van het duiden van randverschijnselen) niet over te verbazen. Spanje: stierenvechten en Catalaanse mallotigheid. Engeland: Brexit en het existentiële gevoel over het einde der tijden. Als de gure winden van onzekerheid op de deur kloppen wordt al snel gekozen voor de kop in het zand van verhevigd consumeren. Als de bom valt is het mogelijk goed schuilen onder de kerstboom.

Nederland staat op een bescheiden achtste plaats, en dat is goed. Laten we wat dit betreft het gegeven maar negeren dat wij Nederlanders ons geld in december over twee feestelijkheden dienen te verdelen. Nemen we dit feit mee dan dringen we door tot de absolute top van Europese geldsmijters. Over deze interpretatie gaan we echter niet zwarte pieten.

Waaraan ontlenen we deze wijsheid? Voor de twintigste keer heeft het blauwe-pakken-bedrijf Deloitte zijn jaarlijkse Xmas Survey gepubliceerd, en daarin wordt het allemaal opgetekend. Als een consultancybedrijf iets beweert is het altijd de vraag in welke mate met de werkelijkheid een loopje wordt genomen. Daarom gaan we eerst een beetje in op de wijze waarop Deloitte tot zijn wijsheid is gekomen, en daarna kijken we nog even naar de Italiaanse weergave van deze werkelijkheid.

In het rapportje van Deloitte staat op pagina 7 een Nota metodologica, waarin wordt verteld dat in de periode tussen 6 en 16 oktober meer dan 8100 consumenten tussen 18 en 65 jaar oud online zijn geïnterviewd in Italië, België, Nederland, Duitsland, Griekenland, Polen, Portugal, Rusland, Spanje en Engeland. Het wetenschappelijk karakter spat er weer van af. Maanden van tevoren aan mensen vragen wat ze denken uit te gaan geven, en daarbij de opa’s en oma’s vergeten! Wie heeft begin oktober al een goed beeld van de kerstuitgaven? Je vraagt je af of Deloitte in die twintig jaar ooit de moeite heeft genomen een vervolgonderzoek te houden, waarbij ze achteraf dezelfde mensen vragen wat ze werkelijk hebben uitgegeven. Dat, zo weten wij uit onze lang vervlogen sociaalwetenschappelijke studie-inspanningen, geeft de mogelijkheid de betrouwbaarheid van de questionnaire enigszins op peil te brengen.

Korreltje zout dus. Vermoedelijk een stevige schep zout. Maar wat worden wij, met deze nuance, nu wijzer over de Italiaanse realiteit? De volgende quick scan (scansione veloce?) geeft enig inzicht, zeker vanwege de olijke tabelletjes waarmee Deloitte zijn diepgravende inzichten verlevendigt.

Allereerst is daar het positieve sentiment. Ook Italianen zijn gemiddeld van mening dat het in Italië weer wat beter gaat.
Bron: Deloitte Xmas Survey 2017; alle afbeeldingen zijn ontleend aan deze bron

Dan wil je het geld wel laten rollen.

En daarbij gaan de Italiaanse online uitgaven met 16% omhoog, en dat is fors hoger dan het Europees gemiddeld van 7%. Dat is een moderniteit waarvan je niet terug hebt!

En zo gaat het nog even door met de ditjes en datjes. Italianen zouden graag meer leuke tripjes maken, maar kopen (als puntje bij paaltje komt) uiteindelijk toch een goed boek voor onder de kerstboom. En (niet verwonderlijk) het hoogste percentage online aankopen wordt gescoord in het leisure segment, terwijl eten voor in de mond meer in de winkel wordt gekocht.

Dat zijn nog eens verbluffende inzichten om de feestdagen goed door te komen. We sluiten af met een eveneens in de Repubblica gesignaleerde leisure-experience die vermoedelijk online kan worden aangeschaft. Vergeet dit jaar skiën en snowboarden! Het nieuwe modern is per fat bike de besneeuwde hellingen af. Lifestyle! Een kolfje naar de hand van Nederland, fietsnatie numero uno. Dat kan allemaal in de buurt van Potenza in de provincie Basilicata. We hadden geen flauw vermoeden dat ze daar van die hoge bergen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten