Omdat Italië tegenwoordig een
knap modern land is juicht de Repubblica van 9 december over het feit dat dit jaar de online aankopen
voor kerstmis weer eens behoorlijk zijn gestegen. Over de gehele linie gaan de
uitgaven de hoogte in, en daarmee bezet Italië, in uitgavenbereidheid, dit jaar
de derde plaats in Europa. Alsof ook hier sprake kan zijn van een spannende wedstrijd.
Op de plaatsen één
en twee staan overigens Spanje en Engeland en daar hoeven we ons (in het kader
van het duiden van randverschijnselen) niet over te verbazen. Spanje:
stierenvechten en Catalaanse mallotigheid. Engeland: Brexit en het existentiële
gevoel over het einde der tijden. Als de gure winden van onzekerheid op de deur
kloppen wordt al snel gekozen voor de kop in het zand van verhevigd consumeren.
Als de bom valt is het mogelijk goed schuilen onder de kerstboom.
Nederland staat op een bescheiden achtste plaats, en dat is goed. Laten
we wat dit betreft het gegeven maar negeren dat wij Nederlanders ons geld in
december over twee feestelijkheden dienen te verdelen. Nemen we dit feit mee
dan dringen we door tot de absolute top van Europese geldsmijters. Over deze
interpretatie gaan we echter niet zwarte pieten.
Waaraan ontlenen we deze wijsheid? Voor de twintigste keer heeft het
blauwe-pakken-bedrijf Deloitte zijn jaarlijkse Xmas
Survey gepubliceerd, en daarin wordt het allemaal opgetekend. Als een
consultancybedrijf iets beweert is het altijd de vraag in welke mate met de
werkelijkheid een loopje wordt genomen. Daarom gaan we eerst een beetje in op
de wijze waarop Deloitte tot zijn wijsheid is gekomen, en daarna kijken we nog
even naar de Italiaanse weergave van deze werkelijkheid.
In
het rapportje van Deloitte staat op pagina 7 een Nota metodologica, waarin wordt verteld dat in de periode tussen 6
en 16 oktober meer dan 8100 consumenten tussen 18 en 65 jaar oud online zijn geïnterviewd
in Italië, België, Nederland, Duitsland, Griekenland, Polen, Portugal, Rusland,
Spanje en Engeland. Het wetenschappelijk karakter spat er weer van af. Maanden
van tevoren aan mensen vragen wat ze denken uit te gaan geven, en daarbij de
opa’s en oma’s vergeten! Wie heeft begin oktober al een goed beeld van de
kerstuitgaven? Je vraagt je af of Deloitte in die twintig jaar ooit de moeite
heeft genomen een vervolgonderzoek te houden, waarbij ze achteraf dezelfde
mensen vragen wat ze werkelijk hebben uitgegeven. Dat, zo weten wij uit onze
lang vervlogen sociaalwetenschappelijke studie-inspanningen, geeft de
mogelijkheid de betrouwbaarheid van de questionnaire enigszins op peil te
brengen.
Korreltje zout dus.
Vermoedelijk een stevige schep zout. Maar wat worden wij, met deze nuance, nu
wijzer over de Italiaanse realiteit? De volgende quick scan (scansione
veloce?) geeft enig inzicht, zeker vanwege de olijke tabelletjes waarmee
Deloitte zijn diepgravende inzichten verlevendigt.
Allereerst is daar het
positieve sentiment. Ook Italianen zijn gemiddeld van mening dat het in Italië weer
wat beter gaat.
Bron: Deloitte Xmas Survey 2017; alle afbeeldingen zijn ontleend aan deze bron |
Dan
wil je het geld wel laten rollen.
En
daarbij gaan de Italiaanse online uitgaven met 16% omhoog, en dat is fors hoger
dan het Europees gemiddeld van 7%. Dat is een moderniteit waarvan je niet terug
hebt!
En
zo gaat het nog even door met de ditjes en datjes. Italianen zouden graag meer
leuke tripjes maken, maar kopen (als puntje bij paaltje komt) uiteindelijk toch
een goed boek voor onder de kerstboom. En (niet verwonderlijk) het hoogste
percentage online aankopen wordt gescoord in het leisure segment, terwijl eten voor in de mond meer in de winkel
wordt gekocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten